שערי המטבעות יורדים – מחירי הרכב דווקא צפויים לעלות

לפי הפרסום בגלובס בשבוע שעבר, שערי הדולר, האירו והין היפני ירדו באופן משמעותי, אבל בשוק הישראלי נערכים דווקא לספיגת המיסוי הירוק שמונע את הוזלת מחירי הרכב. הבשורה: בקרוב ישלם הצרכן הישראלי יותר על מכוניות.

מאת: אבי הורוביץ

שערי המטבעות בירידה
הבחירות כבר מאחורינו והגזירות הכלכליות גם הן אושרו. המע"מ עולה באחוז, השכבות החלשות ושכבות הביניים משלמות את המחיר, אבל מצד שני שערי הדולר, האירו והין היפני ירדו משמעותית. העובדה ששערי המטבעות האלו ירדו, מאפשרת מרווח הרבה יותר גדול לצורך מתן הנחות בתחום מכירת הרכב.

עם זאת, בחודשים האחרונים שבהם חלה הירידה בשערי המטבעות, לא ראינו הוזלה כלשהי במחירי כלי הרכב בישראל. המחירים נותרו קשיחים והצרכן הישראלי לא הרוויח. הסיבה העיקרית לכך היא מעין "רזרבה" ששומרות לעצמן היבואניות, שעומדות לספוג את המיסוי הירוק שייכנס לתוקף בקרוב.

מה המשמעות? חברות הליסינג רוכשות כ-60 אלף כלי רכב בשנה, ובנוסף עוד כ-70-50 אלף מכוניות כחברות השכרה. מדובר בנתח גדול מאוד של למעלה מ-50 אחוזים מרכישות הרכב בישראל. צעד של מתן הנחות לפני התייקרות בלתי אפשרי עבורן בשלב הזה.

אבי הורוביץ - מחירי הרכב לא יורדים

אבי הורוביץ – מחירי הרכב לא יורדים

במשרד האוצר טענו בעבר כי בשוק כלי הרכב קיים מצב של אוליגפסון – מצב שבו השוק מוכתב על ידי מספר קטן של חברות, מה שיוצר ריכוזיות. המצב הזה לא נכון, משום שלמעט שלוש חברות ליסינג, יתר החברות קשורות לבעלות על יבואניות הרכב.

מה זה אומר על הצרכן הישראלי?
לצרכן הישראלי אין בשורה. המחירים לא צפויים לרדת, ואולי אף יעלו בקרוב, לאחר כניסת המיסוי הירוק לתוקף. אם מדברים על עליית מחירים, שימו לב למצב אבסורדי למדי: מחירי המכוניות החסכוניות, הקטנות והמשפחתיות, צפויים לעלות ב-3,000 עד 5,000 ש"ח. לעומת זאת, במקרה של מכוניות גדולות וכבדות יותר, המיסוי הירוק יהיה קטן יותר. שר התחבורה, ישראל כץ, הבטיח הנחות של עד 20 אחוזים, אבל הדבר לא רק שעדיין לא קרה, אלא גם ייתכן שלא יתרחש כלל.

באשר לענף הליסינג, הוא צפוי להרוויח מההתפתחויות. מחירי היבואן מקרינים ישירות על מחירי המחירון של הרכב המשומש. ככל שהמחיר גבוה יותר, מחיר הבסיס שלו גבוה יותר ולכן יש עניין שהוא יישאר כזה. חברות הליסינג יכולות להציג שהמכוניות נרכשו בערך גבוה ולהצדיק את הצורך להעלות מחיר.

מימוש הרעיון גרם בעיקר להגדלת ריווחי היבואנים ולא הגיע לכיסם של הצרכנים. ראו את שכתבתי בפוסט העוסק בהצגת רעיון המיסוי הירוק ויישומו הכושל

 

הכותב הוא יועץ הליסינג אבי הורוביץ, שיזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל.

Google+
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עולם הליסינג, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.