גם משפחתיים וגם חסכוניים – האם מדובר בדור חדש של כלי רכב?

שוק כלי הרכב בישראל עומד באמצעו של מהלך, שבא לענות על צרכי המשתמשים: כלי רכב חדשים, חסכוניים וזולים.
לאחרונה החלו להיות זמינים כלי רכב משפחתיים חדשים, הזולים מאלה ה"רגילים", ובהחלט עונים לציפיות המשתמשים.

מאת: אבי הורוביץ

כלי הרכב המשפחתיים בישראל – תמונת מצב

תחת הגדרה זו מצויים אותם כלי רכב המצויים אצל עיקר רוב בעלי הרכב בישראל. מדובר בכלי רכב עם 5 מקומות ישיבה, כשהחדשים שבהם מגיעים לעלות כוללת של קצת פחות מ-130,000 ₪. מדובר באותם כלי רכב שחברות הליסינג מציעות ללקוחותיהם, והם מהווים כ- 80% מסך כל כלי הרכב שבציי הרכב.

כלי הרכב המשפחתיים המסורתיים הולכים ומשתפרים. לאחרונה ניתן למצוא כלי רכב שמאובזרים להפליא וחסכוניים במידת מה.

בתוך מגוון כלי רכב אלה ניתן למצוא את הפורד פוקוס החדשה– , את היונדאיי איי 35, הקיה פורטה החדשה והסקודה אוקטביה 1.2 . הצפי הוא שבשנה זו נוכל לראות המאזדה 3 החדשה ואף את הסקודה אוקטביה המתחדשת.

אבי הורוביץ - פורד פוקוס החדשה

אבי הורוביץ – פורד פוקוס החדשה

הצורך בחסכון

מתחילת העשור הועלה מחיר הדלק בישראל בלמעלה מ- 50%, כך גם שווי השימוש, ומחירי כלי הרכב המשפחתיים שנסקו בעשרות אחוזים. התוצאה הסופית היא התייקרות אחזקת כל כלי רכב, בעיקר זה המשפחתי.

יהיה זה אך טבעי, שכל משתמש יחפש בעת חידוש/החלפת כלי הרכב הקיים, רכב שיוזיל עלויות אלה. לכך בא המענה בדמותם של מספר כלי רכב שאומנם קטנים במידותיהם בס"מ ספורים לעומת המשפחתיות הרגילות, אך מחירן זול בלמעלה מ-12%- למעלה מ- 12,000 ₪ !

כלי הרכב המשפחתיים החדשים

כללית, כלי רכב אלה נוחים והחדשים אף חסכוניים. כלי הרכב הרגילים, בעלי איבזור מסוג בלוטות', שליטה מגלגל ההגה על מערכת השמע ולעיתים גם בקרת מהירות.

כלי הרכב המשפחתיים הקיימים מחייבים בממוצע דמי השימוש של כ- 3,150₪ בחודש. מדובר בהחלט בסכום ניכר. בכלי רכב החדשים גובה שווי השימוש יהיה נמוך יותר. למעשה, כל עובד/משתמש המחדש את עסקת הליסינג שלו, שוקל מהי בחירתו בהתבסס בעיקר על גובה שווי השימוש אותו ישלם. המעסיק מצידו מתעניין בעלות הרכב מחד, ובצריכת הדלק מאידך.

החיסכון בראש מעייני הצרכנים

החיסכון המבוקש צריך להתייחס לכל מרכיבי העלויות לרבות עלות הרכב מחד, ושווי השימוש מאידך. שתי דרישות אלה מבוססות על הדרישה לשמירת נוחיות השימוש.

אבי הורוביץ - קילומטרג' רכב פרטי רכב ליסינג

אבי הורוביץ – קילומטרג' רכב פרטי רכב ליסינג

עלות הרכב- חסכון בצריכת הדלק

לכאורה, כל כלי רכב חדש, חסכוני יותר מזה הקודם. כיום יצרני כלי הרכב מנסים ככל יכולתם להשביח כלי רכב חדשים, תוך שימת דגש על חסכון בצריכת הדלק. כך לדוגמה, מגדילים את יעילות הנסיעה ע"י הגדלת מספר המהלכים, הפחתת המשקל וכו'.

מדד הנסועה, המשקף את כמות הקילומטרים שנוסעים כלי רכב, משקף כל נהגי הליסינג מבצעים כמות קילומטרים כפולה מהנהגים הפרטיים. כלומר, אם כלי רכב פרטי גומע בממוצע כ- 16,700 ק"מ בשנה,  כלי רכב בליסינג גומע בממוצע כ- 32 אלף ק"מ.

כמות הקילומטרג' הגבוהה בכלי רכב הליסינג משקפת חלק מהיתרון הטמון בעסקה מסוג זה. לפיכך הדגש צריך להיות על כלי רכב בעלי צריכת דלק נמוכה ככל הניתן. רק לצורך הדגשה, נבהיר כי הבדלים בק"מ זה יכולים להגיע למעלה מ- 5,000 ₪ לשנה בצריכת הדלק בין כלי רכב אחד לאחר.

המשפחתיות "האלטרנטיביות" לא כבשו את השוק

כבר מזה זמן, משווקים בארץ כלי רכב משפחתיים במימדים קטנים במקצת מאלה הרגילים. כך מדובר  במאזדה 2, יונדאיי איי 25, קיה ריאו וכו'. כלי רכב אלה משווקים מזה זמן אך, לא הצליחו לחולל "מהפך". הצרכנים לא השתכנעו כי הם יכולים לשמש תחליפיים לרכבים המשפחתיים הקלאסיים. מחירם אומנם נמוך יותר, אך התחושה היא כי הנוחיות פחות טובה, והחסכון הכולל אינו מצדיק שימוש בהם.

אבי הורוביץ

מהם כלי הרכב החדשים

כלי הרכב החדשים נבחנים בעיקר על בסיס חישובי החיסכון המופק מהם, וכמפורט לעיל, בהנחה שהנוחיות לא נפגעת.

בטרם נבדוק את איפיונם של כלי רכב אלה, נבחן עד כמה הם אכן חסכוניים ונוחים. בסיס חישוב החיסכון יכול להיבדק רק על ידי שימוש בנתוני המאמר שעסק בעלות מול תועלת.

כמובהר שם, יש לבחון מהי עלות כלי הרכב בטרם נערוך חשבון של החיסכון הצפוי ממנו. את בדיקת עלותו האמיתית נערוך על בסיס הערכות כלכלני חברות הליסינג, באמצעות המחיר שנידרש לשלם בעסקת ליסינג. מאידך, את קביעת צריכת הדלק, נבצע השוואה על פי נתוני מעבדה המפורסמים ע"י היצרנים. יובהר כי נתוני המעבדה יכולים לשמש רק כנתונים השוואתיים.

להלן טבלת השוואה בין כלי רכב מ"הדור הרגיל" אותו בחרנו- פורד פוקוס, כלי רכב משוכלל, נוח וחסכוני (יחסית), מול שני כלי רכב מ"הדור החדש"- פיג'ו 301 וסקודה ראפיד. שניהם עומדים בקריטריונים הנדרשים מכלי הרכב היקרים יותר, אף כי מימדיהם קטנים יותר מכמה ס"מ. יחד עם זאת, שניהם מוזילים באופן ניכר את שווי השימוש בהם מחויבים העובדים- בין 298 ל- 424 ₪ לחודש. הראפיד חסכוני מבין השניים בצריכת הדלק.

אבי הורוביץ

בתקופה הקרובה נראה אם אכן תמהיל כלי הרכב בקרב משמשי הרכב הצמוד אכן יגדילו חלקם של כלי הרכב מ"הדור החדש"- קרי כלי הרכב החסכוניים יותר.

=======================================================

אבי הורוביץ– יועץ ליסינג

הכותב יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ.

לייעוץ:
טל: 050-5332449
Horowitz.advisors@gmail.com

 

Google+
פוסט זה פורסם בקטגוריה עולם הליסינג, עם התגים , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.