פריצת דרך למכונית החשמלית ?

מזה זמן רב מנסה בטר פלייס להחדיר את המכונית החשמלית שלה ללא הצלחה יתרה. בעבר הסברנו כי כל עוד התנאים שיוצעו ללקוחות העסקיים לא יהיו מפתים באופן ניכר, נועד השיווק לכישלון לפחות בארץ. לאחרונה הוברר לנו כי בטר פלייס שינסה מותניה ושיפרה ללא היכר את התנאים.

מאת: אבי הורוביץ יועץ ליסינג

לפני כשנה בטר פלייס יצאה עם מבצע שיווק הבנוי על "חבילות ק"מ". הסברנו כי בתנאים מאוד מסויימים כדאי לקבל את המכונית החשמלית. תנאים אלה היו קשים במיוחד ונראה היה כי התוכנית נדונה לכשלון. רבים תהו מהו בדיוק הרכב החשמלי ומה ההבדל בין חשמלי להיברידי. דנו בכך וראינו כי ישנן, בתיאוריה יתרונות לכל סוג כלי רכב, תלוי בתנאים שיוצעו.

ואכן, בטר פלייס עשתה ככל יכולתה לממש הרעיון המבוסס על החלפת סוללות. מיום הקמתה הושקעו בה כספים רבים ורק במהלך שנה זו "שרפה" החברה מאות מיליוני ₪ אך לא הצליחה לחדור לציי הרכב בארץ. אחת הסיבות המרכזיות הייתה טמונה, כפי שפירטתי, בשיטה של חיוב המחושב בגין כל ק"מ שימוש. שיטה זו, במחיר שננקב שם, העמידה בספק רב את כדאיות השימוש ברכב החשמלי.

אבי הורוביץ - האם חזונו של שי אגסי בדרך להתממש ?

אבי הורוביץ – האם חזונו של שי אגסי בדרך להתממש ?

עקב חוסר הגמישות בשיווק כלי רכב זה, נאלצה החברה לצמצם הוצאותיה ולחפש מקורות הון נוספים. ואכן החברה לישראל, בעלת השליטה, מממשיכה בהזרמת כספים על מנת לאפשר לנסות ולממש את הרעיון העומד מאחורי חברה זו. בניסיון אחרון לשווק את כלי הרכב נראה כי בימים אלה נמצא מענה,  אך בטרם זה נעשה, היה על בטר פלייס להסדיר לפחות חלק מהתחייבויותיה מול הספקים עימם היא עובדת. וכך לדוגמה, חברת ברן, עמה התקשרה בטר פלייס על מנת לבנות את תשתיות תחנות החלפת הסוללות נאלצה למחוק חלק מכספי חובה אליה. רק לפני שבועות ספורים הודיעה ברן  על מחיקת חלק מחובה של בטר פלייס.

בעיה שנפתרה
עיקר הבעיה שהייתה עד עתה, התבססה כאמור, על כך שבעוד היתרון בשימוש בתחליף בנזין בא לידי ביטוי בנסיעות ארוכות, שיטת חיובי הלקוחות הלכה וגדלה עם הגדלת מרחקי הנסיעה. מצב זה, מנע את כדאיות השימוש בכלי רכב זה.

הבעיה היחידה שנותרה היא שהשימוש בסוללה מתאים לנסיעות של עד כ-130 ק"מ. בנסיעה רצופה של משתמש, בכל כמות ק"מ זו, מחויב להחליף הסוללה, ובכך יש משום טרחה. החברה מסבירה כי 10 דקות מזמנו של משתמש הוא דבר של מה בכך, אך נראה כי יש צורך בכדאיות כלכלית רבה על מנת להתגבר על מכשול זה. נראה כי עלות הטרחה תהיה כדאית רק אם התועלת הכלכלית גבוהה. ואת זה נראה כי ניתן לפתור בימים אלה.

אבי הורוביץ - בטר פלייס בדרך לעולם הליסינג ?

אבי הורוביץ – בטר פלייס בדרך לעולם הליסינג ?

למעשה נראה כי החברה מאפשרת כיום ביצוע עסקה ללא כל חיוב בגין ק"מ, ומבוססת על ניצול כלי הרכב לאלה הנוסעים מרחקים, כאשר חובת ההטענה ו/או החלפת הסוללה תבוא לידי ביטוי בחסכון כלכלי משמעותי.

רק לאחרונה פורסם כי הושלמה העסקה אותה  בדקה התעשיה האוירית במשך מספר חודשים, ולפיה התקשרה לאספקת עשרות כלי רכב של בטר פלייס. מדובר בשיטת החיוב החדשה, ממנה יכול, בימים אלה כל צי רכב ליהנות. זהו ניסיון נוסף של החברה להחדיר כלי רכב חשמליות לשוק הישראלי ונראה כי הפעם זה אפשרי.

אבי הורוביץ - דוגמאות לעמדות טעינה מתוך ויקיפדיה

אבי הורוביץ – דוגמאות לעמדות טעינה מתוך ויקיפדיה

 

ולבסוף, לאלה שאינם זקוקים לכלי רכב משפחתי גדול, ואינם בעל עניין "פטריוטי" ייתכן וכדאי להמתין עוד זמן קצר עד בואה של הניסן ליף החדשה עם ספקות לגבי הנוחות. אף כי נראה כי זו הקיימת של בטר פלייס, שכבר ניתנת להשגה בתנאים מיוחדים, מפגינה יותר יציבות ונוחות. נזכיר כי, כפי שבא לידי ביטוי בניסן ליף, הטכנולוגיה קצת שונה, ובעתיד יש ספק אם ומה ישלוט בתחום זה הסוללה מתחלפת או הטעינה המהירה.

אבי הורוביץ– יועץ ליסינג

הכותב יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ.

לייעוץ:
טל: 050-5332449
Horowitz.advisors@gmail.com

Google+
פוסט זה פורסם בקטגוריה עולם הליסינג, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.