האם ישראל אדישה לעליית מחירי הדלק ?

עליית מחירי הדלק, הפכה לנגע צפוי. במקביל, פורסמו כתבות המציגות את ישראל כמובילה במחיר היחסי של עלות הדלק. מהן הסיבות והאם ניתן להתמודד מול מצב זה ?

מאת: אבי הורוביץ

נתונים סטטיסטיים מראים כי למרות העלייה המשמעותית ביחס להכנסה הממוצעת של תושבי ישראל, הצריכה בפועל אינה קטנה, והעלות האפקטיבית עולה ומכבידה…מדד הנסועה מצביע על גידול בכמות הנסיעות בארץ באופן יחסי לכלי הרכב, ובניגוד מוחלט להגיון.

צריכת הדלק אינה יורדת למרות עלית המחירים הריאלית
הנתונים העובדתיים מצביעים על כך, שצריכת הדלק לכלי רכב בממוצע אינה פוחתת למרות העליות הגבוהות במחירי הדלק. ננסה כאן לבחון את הסיבות לעובדה זו.

העלות האפקטיבית
עלותו האפקטיבית של הדלק עלתה בשנים האחרונות באופן ראלי הרבה יותר מהכנסותינו.

מדידת העלות האפקטיבית של הדלק נעשית ביחס להכנסה של הצרכן. הכנסת התושבים בישראל נמדדת ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וקובעת מהי המשכורת הממוצעת בארץ. לכאורה, היחס בין עלות מחיר ליטר דלק להכנסה הממוצעת צריכה לקבוע את יחס הצרכן והתנהגותו בנוגע לצריכת הדלק.

לכאורה יחס זה צריך להיות המשפיע ביותר על צריכת הדלק אצל הצרכן הממוצע. והנה מבדיקה שערכנו עולה כי בעוד העלות האפקטיבית עולה הצריכה לא פוחתת.

ואכן בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי בצריכת הדלק של כלי הרכב החדשים, הצפת השוק בכלי רכב זולים וחסכוניים, לרבות היברידיים, חשמליים וכו', יכולה בהחלט להשפיע על היקף צריכת הדלק. יחד עם זאת, נראה כי כמות הנסיעות עולה והצריכה לא קטנה בפועל. כלומר הצרכן הישראלי מרחיב את השימוש בכלי הרכב וצורך יותר דלק, כך שהיקף הצריכה הכולל של כמות הדלק לא משתנה.

עלות הדלק
ב-10 השנים האחרונות עלה מחיר הדלק ב-למעלה מ-120%.
בשנת 2002 מחירו היה כ- 3.7 ₪ לליטר, ומאז מחירו המריא לכ-8.15 ₪. בימים האחרונים ירד מחיר הדלק ל7.57, אך עושה רושם כי מדובר בירידה טכנית לצורך עלייה נוספת. מדובר בעליה משמעותית ביותר.

בגרף שלהלן אנו עדים לתנודתיות הרבה על פני 12 השנים האחרונות, עם תוצאה של עליה משמעותית ביותר.

אבי הורוביץ - עליית מחירי הדלק

אבי הורוביץ – עליית מחירי הדלק

בדקנו את עליית מדד המחירים לצרכן. הוברר כי המדד עלה בתקופה זו רק ב- 20%.
להלן טבלת עליית המחירים כפי שפורסמה על ידי בנק ישראל:

אבי הורוביץ - מדד המחירים לצרכן

אבי הורוביץ – מדד המחירים לצרכן

הפרשי העליה מסתכם בכ- 100% (בין 120% ל-20%). עלייה ראלית כה דרמטית הייתה צריכה להתבטא בירידה דרסטית בצריכת הדלק, אך הוברר כי אין הפרשים אלה באים לידי ביטוי בירידת הצריכה.

ההכנסות החודשית הממוצעת
השכר החודשי הממוצע היה בשנת 2002 כ- 7,000 ₪, והוא עומד על כ-9,159 ₪. מדובר בעלייה של כ- 24%.

נכון שהשכר החודשי לא תמיד משקף דווקא את בעלי כלי הרכב, אך הוא בהחלט יכול לתת אינדיקציה כללית, ומהנתונים עולה כי הוא אינו מספק את התשובה לאדישות הנובעת מההבדל בין הגידול ברמת השכר הממוצע לבין הגידול במחירי הדלק.

הגידול בתמ"ג- תשובה לגידול בצריכה
לעומת זאת, השוואת הגידול בתמ"ג- בתוצר הלאומי הגולמי יכול אולי לתת הסבר יותר נכון לחוסר התגובה של הצרכן הישראלי. התוצר הלאומי הגולמי צמח בישראל משנת 2002 בכ- 100% בהשוואה להיום.

זה המדד הקרוב למציאות המשתקפת בצריכת הדלק. התמ"ג הוא התוצר הגולמי של המדינה מחולק במספר התושבים, ויכול לשקף אתך העלייה ברמת החיים.

המדד המופיע בטבלה מציג פער הולך וגדל בינו לבין המשכורת הממוצעת. בשנת 2002 התמ"ג היה כ- 15,600 דולרים לתושב, הרי בשנת 2012 הוא מסתכם בלמעלה מ- 31 אלף דולר. כלומר הכפלת התוצר, שהוא כנראה זה המשפיע יותר על רמת החיים מהמדדים האחרים.

אבי הורוביץ - הפער בין מחיר הדלק לשכר הממוצע

אבי הורוביץ – הפער בין מחיר הדלק לשכר הממוצע

אבי הורוביץ - המדד

אבי הורוביץ – המדד

ישראל מדורגת במקום השלישי במחירי הדלק
בכתבה שפורסמה בבלומברג וצוטטה באופן חלקי בכלכליסט וגלובס, נטען כי ישראל במקום השלישי בעולם במחירי הדלק. מבדיקה חלקית נמצא כי ישנן טעויות וועדה מטעם משרד התחבורה תמליץ: להוזיל מס קנייה למכוניות ולקבוע מס נסיעה "מבנה המסים על שוק הרכב אינו הולם את הצרכנים העדכניים וההתפתחויות הצפויות", נכתב בסעיף החוק.

משתמשים בכלי רכב יעשו שיקולים הגיוניים כיצד לבחור את כלי הרכב החסכוניים ביותר ולדוגמה ניתן לראות  במאמר עלות מול תועלת. אין לנו אלא להמתין ולראות התפתחויות הן במשרד התחבורה האוצר והתנהגות הצרכנים

אבי הורוביץ– יועץ ליסינג

הכותב יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ.

לייעוץ:
טל: 050-5332449
Horowitz.advisors@gmail.com

Google+
פוסט זה פורסם בקטגוריה עולם הליסינג, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.