האם יש קשר בין מהירות גבוהה לתאונות ?

הדעות לגבי הכותרת חלוקות. כיום אין קשר חד משמעי בין הנתונים המקובלים. הגופים האחראים למידע מפרסמים נתונים מבלבלים.

"אבי הורוביץ"

מאת: אבי הורוביץ

מוקדם יותר  החודש פורסמה ב YNET כתבה המפרטת על נתונים המתייחסים לשנת 2011 אשר הגיעו באדיבות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מלמדים כי 10% מהנהגים אשר היו מעורבים בתאונה קטלנית אשר נגרמה באשמתם נסעו במהירות מופרזת. נתונים אשר הגיעו מאגף התנועה מבשרים כי 10% מהתנועות החמורות שכוללות תאונות קטלניות נגרמו עקב מהירות. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדווחת נתונים אחרים לגמרי.

חוק לעומת הנסיבות

הרשות לבטיחות והלמ"ס פרסמו נתונים תואמים לכאורה. ל-10% מהנהגים אשר היו מעורבים בתאונה קטלנית נרשמה עבירת מהירות מופרזת, אך זהו נתון חלקי אשר לא עונה על הסוגיה – האם זו עבירת מהירות ביחס לחוק או ביחס לנסיבות ?

הלמ"ס והרשות לבטיחות הגישו נתונים של-30 נהגים היו מעורבים בתאונה קטלנית ייחסו עבירה של מהירות, אך לפי הלמ"ס ל-26 מתוכם נרשמה מהירות מופרזת ביחס לנסיבות לעומת 4 שיוחס להם נהיגה במהירות גבוהה מהמותר. חייבים לציין כי עבירת מהירות בהתאם לנסיבות קיימים גורמים רבים –  בין אם זה שיקול דעת של הנהג, תשתית לקויה, שדה ראייה חסום או תמרור חסר.

נתוני הרשות מתייחסים לתאונות קטלניות, שכן ל-172 מתוך 498 נהגים שהיו מעורבים בתאונה קטלנית לא נרשמה עבירה. לפי הפערים חלקן של עבירות המהירות מצטמצם מ-10% ל-6%.

אז מה האחוזים המדויקים ?

נתוני אגף התנועה גם העלו את 10%, אך החישוב שלהם מדבר על סך התאונות החמורות. זהו הבדל עצום מכיוון שתאונות חמורות כוללות גם תאונות קטלניות בהם יש הרוגים ותאונות קשות בהם יש פצועים קשה. נתוני מדור המחקר של האגף מלמדים כי מתוך 1678 תאונות חמורות 155 נגרמו עקב נהיגה מופרזת. מדובר על 9.23%.

הפער בנתונים נמשך כאשר הלמ"ס מציגים כי 2,177 נהגים היו מעורבים בתאונות חמורות ומתוכם 125 נרשמו עבירות מהירות רק 5.7%.אם לא נחשב את 803 הנהגים שלא יוחסה להם כל עבירה אז שיעור עבירות המהירות יגיע ל-9%

נתוני הלמ"ס מבדילים בין עבירות מהירות הנעשות ביחס לחוק וביחס לנסיבות. הרוב המוחלט של התאונות נגרמות בגלל מהירות מופרזת ביחס לנסיבות. העבירה יוחסה ל113 מתוך מ125 הנהגים שלחובתם נזקה עבירת מהירות.

איך עוזרים הנתונים ?

לנתוני התאונות משמעות במדיניות הבטיחות. הצבת המצלמות לדוגמה נעשית בהתאם לאזורים בהם נרשמו תאונות במהירות  חריגה. כאשר אין נתונים מלאים, ההחלטות יתקבלו על סמך אינטואיציה או בסיס מוטעה. חייבים לציין כי ללא אבחנה בין העבירות עלולים להיות פתרונות בטיחות שגויים שלא יסייעו בצמצום תאונות הדרכים.

אבי הורוביץ יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ ליסינג.

טל: 050-5332449
Horowitz.advisors@gmail.com

Google+
פוסט זה פורסם בקטגוריה בטיחות בנהיגה, כללי, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.