המכוניות הבטוחות ביותר לשנת 2012

מאת: יועץ ליסינג אבי הורוביץ

באופן טבעי, אחד השיקולים המרכזיים והחשובים ביותר עליהם יש לתת את הדעת בבואכם לבחור את סוג כלי הרכב אותו יש בכוונתכם לרכוש הוא רמת הבטיחות של הרכב. חשיבותה של רמת הבטיחות מקבלת משנה תוקף לאור כמות תאונות הדרכים, וסיכויי ההישרדות הנמוכים לאחר תאונה. בימים אלה, מנסים כלכלני האוצר למצוא נוסחה שתאפשר לרכך במידת מה את עליות המחירים הצפויות של כלי הרכב עקב שינוי נוסחת המיסוי הירוק, ולהעניק הטבות מס בגין אביזרי בטיחות מיוחדים.

דירוג רמת הבטיחות של כלי רכב מעניינת ברמה העולמית. ואכן, בפועל, נעשה דירוג אחיד בין כלי הרכב השונים. דירוג זה נעשה ע"י EuroNCAP‏, המוכר גם בשמו האחר –
European New Car Assessment Program ואשר נוסד בשנת 1997. נכון לשנת 2012 נהנה הארגון מתמיכתן של שבע ממשלות אירופאיות ואיגודי נהיגה וצרכנים מכל מדינות אירופה.

מודעים לסכנות אך לא מוכנים להשקיע את הכסף למניעתן

בכדי לדרג את רמת הבטיחות של כלי הרכב החדשים, מבצע הארגון מבחני ריסוק לכלי רכב שונים, במימון עצמי. מבחני הריסוק כוללים התנגשות חזיתית, התנגשות צד, פגיעה בעמוד, הגנה על הולכי רגל והגנה על ילדים.

בעוד ההכרה בחשיבותה ההולכת וגוברת של סוגית הבטיחות הולכת ומשתרשת בקרב צרכני כלי הרכב, מסקר שנערך על ידי עמותת אור ירוק בחודש מאי השנה, עולה כי גם אם המודעות גוברת, הנכונות להשקיע במערכות מפחיתי סיכון אינה גבוהה. בהיעדר מודעות, כל שנותר הוא "לכפות"  על הצרכנים דפוסי התנהלות נכונים, ובחירה מודעת של כלי רכב בטוחים.

מערכות הבטיחות

יצרני המכוניות מכניסים מערכות אבטחה רבות לרכבים. גם מערכות פסיביות כדוגמת כריות אוויר, חגורות נמתחות, משענות ראש ועוד, וגם מערכות אבטחת רכב אקטיביות כמו מערכת ABS למניעת נעילת הבלמים ואיבוד שליטה ברכב ומערכת EPS שאמורה לייצב את הרכב בעת החלקה, פניות חדות וכיוצא באלה. בנוסף למערכות אלו, מנסות יצרניות הרכב אף להגדיל את רמת הבטיחות באמצעות שימוש בטכנולוגיות המחזקות את המתכות, כך שהרכב יעמוד במבחן התאונה בצורה מוצלחת יותר.

התמריץ של משרד האוצר – והביקורת שבעקבותיו

בימים אלה התברר כי משרד האוצר מתכוון להעניק זיכוי ממס לכלי רכב המכיל מערכות בטיחות מתקדמות. כך, הרפורמה תכלול שיטת דירוג חדשה של "רמת אבזור בטיחותי", שתצוין על רישיון הרכב על בסיס ציון משוקלל שיינתן לאביזרי הבטיחות המתקדמים שונים. בהתאם לציון המשוקלל ייקבע גם סך הטבות המס הבטיחותיות שיינתנו לרכב.

על פי הדיווחים של משרד האוצר, רכב אשר בו יותקנו כל אביזרי הבטיחות הנדרשים והתקינים יזכה להטבת המס המקסימלית אשר תעמוד על סכום של 2,250 שקלים. אחת הביקורות שהושמעה על התקנה החדשה נובעת מעצם העובדה שאביזרי הבטיחות שהשימוש בהם יאפשר לקבל את הטבת המס, אינם נפוצים במכוניות עממיות, כי אם בעיקר בדגמי מנהלים. בין היתר מדובר במערכות בקרת סטייה מנתיב, מערכת המסייעת בניטור המרחק מהרכב שלפנים, מערכת זיהוי הולכי רגל ועוד.

במאמר שפורסם בגלובס על ידי דובי בן גל, קיימת התייחסות להחלטות הצפויות, אך יחד עם זאת אין כל התייחסות לרמת הבטיחות המהותית יותר והמבנית של כלי הרכב –כדוגמת אותם מבחני הריסוק שנערכים על ידי ה-EuroNCAP. על פי נתוני הארגון, רמת הבטיחות של המכוניות הולכת ועולה, בכל שנה והדבר מעיד על כך שיצרניות הרכב הפנימו את חשיבותו של תחום הבטיחות.

במבחן שנערך בשנה שעברה לרכבי 2012 נבדקו תשעה דגמים חדשים שרובם משווקים בישראל. בין הדגמים שקיבלו את ציון הבטיחות המירבי, חמישה כוכבים, ניתן למנות את אאודי A6 החדשה, רכב הכביש והשטח החדש של BMW X3, שברולט סוניק, שברולט אורלנדו, יונדאי 40 I, סיטרואן DS5, אופל אמפרה, פולקסוואגן גולף קבריולה ופולקסוואגן ג'טה. בנוסף נבדק גם הרכב קיה פינקטו הקוראני שזכה לציון חלקי בלבד עם ארבעה כוכבים מתוך חמישה.

למען הסר ספק נבהיר כי מבחני הריסוק לכלי הרכב המצויינים, אינם זהים לכלי הרכב המשווקים בישראל באופן מלא ויש לערוך השוואה יותר מושכלת.

נוסעים על בטוח

השמירה על בטיחות הרכב והנוסעים בו הפכו כבר מזמן לפקטור משפיע בבחירת רכבים. גם אם הצרכנים אינם מודעים לכך מספיק, הרי שנדמה כי הרגולטור מנסה למצוא באופן עצמאי את הדרכים שבאמצעותן יעלה בידו לעודד את השימוש בכלי הרכב הבטיחותיים תוך התייחסות למסקנותיה של עמותת אור ירוק. אני מאמין כי בהיעדר התנהגות סבירה, ינסה הרגולטור לכפות ולעודד התנהגות נכונה באמצעות הפחתות מחיר. אני סבור כי מדובר בהתנהלות נכונה במקרים מסוג זה.

לסיכום, ענף הרכב עבר הרבה מאוד שינויים ותמורות מאז החלו לייצר מכוניות בתחילת המאה העשרים והדגש על תחום הבטיחות רק הולך וגובר. בעידן בו אנו חוזים כמעט מדי יום בתאונות דרכים קטלניות, אין כל ספק שבטיחותם של כלי הרכב הנה בבחינת מרכיב ראשון במעלה. זהו הקריטריון הראשון שאליו תצטרכו להתייחס בפעם הבאה שתרצו לקנות רכב.

אבי הורוביץ יזם את פעילות הליסינג התפעולי בישראל ומשמש כיועץ ליסינג. ליצירת קשר התקשרו לטלפון מספר 050-5332449 או שלחו עוד היום פניה באמצעות הדואר האלקטרוני לכתובת Horowitz.advisors@gmail.com.

Google+
פוסט זה פורסם בקטגוריה בטיחות בנהיגה, כללי, נהיגה בטוחה, תאונות דרכים, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.